Perkataan seterusnya ialah أَدَاءً yang bermaksud ditunaikan atau dilaksanakan. أَدَاءً bermakna solat yang sebenarnya
atau sepatutnya pada masa itu. Jika solat
itu solat yang tertinggal, yang tidak dikerjakan atau dilaksanakan pada suatu
masa terdahulu, maka perkataan أَدَاءً ini digantikan dengan قَضَاء . Jika solat yang hendak dikerjakan adalah solat
yang diringkaskan/dipendekkan قَصَرَ , iaitu yang melibatkan solat zohor, ‘asar dan
Isya’, قَصْرً diletakkan
di tempat yang sama, diikuti dengan menyebut dihimpunkan kepadanya ‘asar إلىهِ الْعَصْرِ
مَجْمُوعاً atau
dihimpunkan ke ‘asar مَجْمُوعًا
إلى العَصْرِ selepas
itu, di mana rangkai kata pertama adalah sembahyang jama’ zohor dan ‘asar di
waktu zohor, dan rangkai kata kedua adalah sembahyang jama’ zohor dan ‘asar di
waktu ‘asar.
Jika solat berjemaah, hendaklah menyebut إِمَامًا ‘sebagai imam’ atau مَأْمُوْمًا ‘sebagai makmum’ sebelum menyebut أَدَاءً . Akhir sekali لِلهِ تَعَالَى bermaksud ‘kerana Allah Ta’ala’. Imbuhan لِ
menunjukkan maksud kerana atau untuk.
لَه maknanya Allah. Oleh itu,
makna sepenuhnya lafaz niat sembahyang Subuh di atas ialah, ‘(Sahaja) aku
sembahyang/bersolat fardhu Subuh, dua raka’at, tunai kerana Allah Ta’ala’. Perkataan ‘sahaja’ bukan terjemahan dari lafaz
bahasa Arab, tetapi merupakan kata-kata sopan bahasa Melayu, menunjukkan sifat
rendah diri dan keredaan untuk menunaikan solat.
Lafaz niat ini adalah sunat sahaja. Apabila melafazkannya hendaklah memastikan
suara kita tidak mengganggu orang lain, terutama sekali jika kita masbu’ (masuk
berjemaah semasa solat sudah berjalan), di mana jemaah di sebelah kita sedang
bersembahyang mengikut imam. Kita
hendaklah memastikan suara kita paling perlahan. Jika kita bimbang suara kita mengganggu
jemaah lain, jangan lafazkan, kerana hukum lafaz niat adalah sunat.
Semasa Takbiratul-ikhram pula, suara takbir hendaklah juga
perlahan, tetapi cukup untuk dapat didengar oleh jemaah yang paling hampir
sahaja. Ini penting jika terdapat penyesuaian sof yang perlu dibuat. Perkara in akan dihuraikan kemudian bila
berbangkit nanti.
Latihan
Kefahaman
1. Berikan makna
setiap perkataan dalam lafaz niat solat berikut
أُصَلِّى فَرْضَ
الصُبْحِ رَكْعَتَيْنِ إِمَامًا اَدَاءً لِلهِ تَعَالَى
|
|
1
|
أُصَلِّى فَرْضَ
الصُبْحِ رَكْعَتَيْنِ مَأْمُومًا اَدَاءً لِلهِ تَعَالَى
|
|
2
|
أُصَلِّى فَرْضَ المَغْرِبِ ثَلَاثَ رَكَعَةٍ اَدَاءً
لِلهِ تَعَالَى
|
|
3
|
أُصَلِّى فَرْضَ المَغْرِبِ ثَلَاثَ رَكَعَةٍ
مَجْمُوعًا إِلَيْهِ الْعِشَاءُ اَدَاءً لِلهِ تَعَالَى
|
|
4
|
أُصَلِّى فَرْضَ العِشَاءُ رَكْعَتَيْنِ قَصْرًا لِلهِ
تَعَالَى
|
|
5
|
أُصَلِّى فَرْضَ المَغْرِبِ ثَلَاثَ رَكَعَةٍ
مَجْمُوعًا إِلَى الْعِشَاءُ اَدَاءً لِلهِ تَعَالَى
|
|
6
|
أُصَلِّى فَرْضَ العِشَاءُ رَكْعَتَيْنِ قَصْرًا
اَدَاءً لِلهِ تَعَالَى
|
|
7
|
2. Lafazkan niat
solat-solat berikut
a.
Subuh sebagai makmum
b.
Zohor bersendirian
c.
Zohor diringkaskan di waktu Zohor atau Jama’
takdim.
d.
Asar yang diringkaskan di waktu Asar
3. Apakah beza
antara niat solat yang diringkaskan di no. 5 dan no. 7 pada soalan no. 1 di atas?
4. Senaraikan sebanyak
mungkin kata terbitan yang terbina dari kata kerja قَصَرَ , صَلَّى dan فَرَضَ
Tiada ulasan:
Catat Ulasan