Kalimah kedua yang
akan diperkatakan pula ialah فَرْضَ ‘fardha’.
Maksud فَرْضَ ialah ‘yang wajib’. Kalimah ‘fardha’ ini telah menjadi perkataan
bahasa Melayu ‘fardhu’ yang semua sedia maklum. Di sini saya ingin menjelaskan
kenapa ض berbaris fathah. Dalam
tatabahasa Arab, jika perkataan itu menjadi subjek, ia akan berbaris dhammah,
dan jika perkataan itu adalah objek kepada kata kerja, ia akan berbaris
fathah. Oleh itu baris fathah
memberitahu kita bahawa kalimah فَرْضَ adalah objek kepada kata kerja bersolat. Kata dasar (root)فَرْضَ ialah فَرَضَ ‘faradha’ iaitu kata kerja yang bermaksud
mewajibkan. {فَرَضَ اللهُ صَوْمَ.....}
‘Allah telah mewajibkan puasa….’. Kalimah فَرَضَ adalah kata kerja kala
lampau (past tense). Rujuk perkataan صَلَّى di atas untuk penerangan
kala semasanya (present/future tense).
Kalimah seterusnya
ialah الصُبْحِ iaitu kata nama yang
bermaksud Subuh. Ia menerangkan lebih lanjut tentang solat yang hendak
dilaksanakan. فَرْضَ الصُبْحِ adalah frasa relatif, dalam istilah bahasa
Arab ialah مُرَكَّبٌ إِضَافِيٌّ di mana kata nama yang menerang, dipanggil
mudhaf, المُضَافُ sementara kata nama yang diterang dipanggil
almudhaf ilaihi, لمُضَافٌ إِلَيْهِ l . Oleh itu الصُبْحِadalah لمُضَافٌ إِلَيْهِ l
dan فَرْضَ adalah المُضَافُ . Bagi لمُضَافٌ إِلَيْهِ l
baris di hujungnya adalah kasrah mengikut tata bahasa Arab, dan kita
dapat lihat baris hujung kalimah الصُبْحِ adalah berbaris kasrah. Ia tidak boleh berbaris dua kasrah kerana الصُبْحِ adalah kata nama tetap kerana ada ال
walaupun tunggal (singular).
Kalimah berikutnya رَكْعَتَيْنِ adalah kata nama yang
menerangkan tentang cara katakerja ‘bersolat’.
Maksud رَكْعَتَيْنِ ialah dua raka’at. Dalam tata bahasa Arab imbuhan
hujung ‘...aini’ menunjukkan ‘dua’ (dual). Jika satu raka’at bahasa Arabnya ialah رَكَعَةً
Ia berbaris dua fathah kerana merupakan kata
nama tunggal (singular) yang tiada ال menunjukkan ia kata nama umum. Jika tiga
raka’at, ia akan menjadi ثَلَاثَ رَكَعَةٍ dengan baris dua
kasrah. ثَلَاثَ
رَكَعَةٍ merupa frasa kata relatif , مُرَكَّبٌ إِضَافِيّ, di mana ثَلَاثَ adalah mudhaf dan رَكَعَةٍ adalah mudhaf ilaihi, oleh kerana itu ia
berbaris dua kasrah yang juga kata nama umum. Hukum baris kasrah bagi mudhaf
ilaihi telah pun dibincangkan di atas.
Jumpa lagi
Tiada ulasan:
Catat Ulasan